23FS_UZH-i-RV_Seeing and understanding the world differently
23FS_UZH-i-RV_Seeing and understanding the world differently
Research on human cognition typically assumes that human beings experience, categorize and model the world in terms of objects. Just like classical Western logic, most philosophical and empirical conceptions of the world and the self rely on object-centered categorization frameworks. While this may seem to be a rather detached theoretical observation at first sight, some very fundamental ideas about the world crucially depend on it.
Conducted in the form of moderated panel discussions, individual sessions of the series will be devoted to theories of time and space, cognition, action, perception, language, art, aesthetics, society and self, developed in physics, philosophy, religious studies and several other fields that work on “alternative”, often relational models of understanding the world and increasingly move away from the predominantly object-centered approaches that still dominate in “the West”. Juxtaposing perspectives from the past with modern systems of knowledge, this lecture series presents a scientific conversation between historically oriented, theoretical and empirical fields, working on different aspects of human thought, perception and behaviour.
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23FS-UZH-i-RV_Die Welt anders sehen und verstehen
Einzelne Sitzungen widmen sich Theorien von Zeit und Raum, Kognition,
menschlichem Handeln und Wahrnehmen, Sprache, Kunst, Ästhetik,
Gesellschaft und Selbst, die in der Physik, der Philosophie, den
Religionswissenschaften und anderen Wissensbereichen entwickelt wurden.
In wissenschaftlichen Gesprächen zwischen historischen, theoretischen
und empirischen Zugriffsweisen präsentiert die Ringvorlesung
Perspektiven aus der Vergangenheit und aus modernen Erkenntnissystemen,
die an «alternativen» Modellen zum Verständnis der Welt arbeiten und
sich von den im «Westen» bis anhin vorherrschenden Ansätzen lösen.
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| 13 13 playsDieser Podcast steht in einer gekürzten Version zur Verfügung, die Vorstellung der Referenten ist nicht enthalten.
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